کاربردهای آمار استنباطی

در اين وبسايت شما را در جريان تازه هاي هوش مصنوعي و يادگيري ماشين قرار مي دهيم.

کاربردهای آمار استنباطی

۱۴ بازديد
از آمار استنباطی برای بررسی تفاوت بین گروه ها و روابط بین متغیرها استفاده می شود. با آمار استنباطی می توان با استفاده از داده های نمونه ای به کشف الگوها و روندهای جامعه پرداخت.
در آمار استنباطی، روش های آماری بر اساس طرح تحقیق، روش نمونه گیری، نوع فرضیات تحقیق و نوع متغیرها انتخاب می شوند.
روش های آماری فرمول ها، مدل ها و تکنیک های ریاضی هستند که در تجزیه و تحلیل آماری داده های خام تحقیق استفاده می شوند. استفاده از روش های آماری اطلاعات را از داده های تحقیق استخراج می کند و با استفاده ازعلم احتمال راه هایی را برای ارزیابی میزان قطعیت خروجی های تحقیق ارائه می دهد.
ویژگی های نمونه، مانند میانگین یا انحراف معیار و … را آماره می نامند. اما همین ویژگی ها را در سطح جامعه پارامتر می گویند. با استفاده از روش های آماری می توان پارامترهای جامعه را با توجه به آماره های نمونه، برآورد کرد.
از جمله روش های آماری که برای استنباط آماری استفاده می شود می توان آزمون های مقایسه( آزمون های t، تحلیل واریانس و …)، آزمون های همبستگی (ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون و…) را نام برد. البته استفاده از این روش ها نیازمند در نظر گرفتن پیش فرض هایی در مورد توزیع جامعه مورد مطالعه است. در صورتی که مفروضات لازم در خصوص جامعه برقرار یا معلوم نباشد روش های ناپامترای جایگزین می شوند.
آزمون های همبستگی ارتباط بین دو متغیر را بررسی می کنند و میزان رابطه را برآورد می کنند. از آزمون های همبستگی می توان آزمون r پیرسون، آزمون r اسپیرمن و آزمون استقلال کای دو را نام برد.
از آزمون های مقایسه ای برای تعیین تفاوت در پارامترهای جامعه (میانگین، میانه و غیره) استفاده می شود. نمونه‌هایی از آزمون‌های مقایسه‌ای عبارتند از آزمون t،آنالیز واریانس(ANOVA)، آزمون H Kruskal-Wallis و … .
با استفاده از نرم افزارهای آماری محاسبات مربوط به آمار استنباطی و روش های آماری مختلف را انجام داد.
یکی از ساده ترین و کاربردی ترین این نرم افزارها، نرم افزار spss . با به کارگیری نرم افزار spss به راحتی می توان تمام روش های بالا را به کار گرفت. انجام محاسبات با این نرم افزار بسیار آسان است.

برای مطالعه بیشتر درمورد آمار استنباطی و یا انجام تحلیل آماری آنلاین پروژه های خود به بیگ پرو1 سر بزنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.